امروز
پنجشنبه
مرداد 1398
31
قمری:21 ذو الحجة 1440

میلادی:22 اوت 2019
 
تاریخ : شنبه 12 مرداد 1398     |     کد : 1958

در گفتگوی اختصاصی روزنامه عجب شیر با مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک کلان شهر تبریز مطرح شد:

با بهره گیری از تکنولوژی های نوین مشکلات ترافیکی را حل نمائیم


مهندس اصغر آدی بیگ کارشناس ارشد عمران که در مسئولیت های مختلف از جمله، عضو کار گروه نظارت شورا فنی استان، مدیر کل پیمان نظارت معاونت عمرانی شهرداری تبریز، مدیرکل ایمنی و مهندسی ترافیک شهرداری تبریز، و چندین دوره عضویت در شورای اسلامی شهر سردرود که در تمامی مسئولیت ها و سوابق اجرایی خود خدمات شایان و ارزنده ای ارائه نموده اند و هم اکنون نیز  به عنوان مدیرعامل، سکاندار سازمان حمل و نقل و ترافیک کلان شهر تبریز می باشند، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما به تشریح مسائل، بیان دیدگاه،ارزیابی مشکلات شهری و ترافیکی پرداخته اند که ماحصل این گفتگو به خوانندگان فهیم روزنامه عجب شیر تقدیم می گردد:
لطفا بفرمائید از زمان برعهده گرفتن سکان ریاست سازمان حمل و نقل و ترافیک  شهر  تبریز  تا  چه  اندازه توانسته اید   مشکلات   ترافیکی شهر را کنترل و مدیریت نمائید؟
قضاوت در این مورد را بر عهده مردم می گذارم، سعی بنده به عنوان مدیرعامل این مجموعه این بوده که از تکنولوژی روز در قالب هوشمند سازی استفاده شود و بحث فرهنگ سازی ترافیک میسّر گردد در این راستاسازمان ترافیک  با تهیه و پخش تصاویر  تخلفات و تصادفات ضبط شده توسط مرکز کنترل ترافیک به همراه پیام ها وتوصیه های کارشناسی توسط پلیس راهور وکارشناسان ترافیکی تلاش می کند در کاهش ناهنجاریهای ترافیکی قدم بردارد که خوشبختانه  مورد اقبال مردم نیز واقع شده است .
 در مورد هوشمند سازی هم سعی شده از لحاظ کیفیت و محتوا تفاوت هایی با سال های گذشته داشته باشیم، در بحث هوشمند سازی شهر، در 140 نقطه تبریز 205 دوربین وجود دارد که با کمک شهردار و شورا اسلامی شهر تبریز حدودا 30 دوربین نظارتی افزوده شده است، و 10 مورد هم در حال اجرایی شدن می باشد،
  این دوربین ها نه تنها در بحث ترافیکی، بلکه در بحث فرهنگسازی نیز همانطور که اشاره شد کمک شایانی کرده است ، علی رغم مشکلات اقتصادی سعی ما بر این است که رشد 30 درصدی دوربین های نظارتی را داشته باشیم، که بزودی40عدد هم دوربین پلاک خوان به سطح شهر افزوده خواهد شد که در حال طی مراحل تشریفات قانونی می باشد که به محض آماده شدن به اطلاع همشهریان عزیز خواهد رسید.
عملکرد و اقدامات انجام شده سازمان ترافیک، شهر تبریز را لطفا شرح دهید؟
  •   ترافیک یک مبحث میان بخشی است، و متولی آن فقط شهرداری و سازمان حمل و نقل و ترافیک نمی باشد. وقتی زیر ساخت به درستی انجام نپذیرد و آموزش و فرهنگ سازی به خوبی صورت نگیرد،اجرای طرح ترافیک به درستی انجام نخواهد شد برای مثال ازمکانهایی که کاربری های عمومی دارند همچون بیمارستان ها، مساجد و اداراتی که دارای ترافیک فراوان و مراجعه کننده زیاد می باشند خواهش کرده ایم با استفاده از تکنولوزی های روز و در بحث اینترنت ، بحث اپلیکیشن ها و سیستم های فضای مجازی حجم مراجعه کاربری ارباب رجوع خود را کاهش داده و بدین طریق بخشی از بار ترافیکی سطح شهر کنترل گردد.
مثلا بیمارستان شهید مدنی همکاری لازم را در این زمینه نموده و زمان ملاقات دو بیمارستان را به دو بخش زوج و فرد تغییر داده تا بخش عظیمی از مشکلات ترافیکی آن منطقه مدیریت و کنترل گردد. همچنین بعضی از ادارات با تقسیم ساعات مراجعه ارباب رجوع بار ترافیکی که در محدوده زمانی خاصی در آن اداره وجود داردرا کنترل و مدیریت نمایند،
 
لطفا در مورد طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه ای شهر و مصوباتی که در دست اجرا دارید به اختصار توضیح دهید؟
مهمترین مبحث ما بحث پارک های حاشیه ای می باشد که نقل صحبت های عموم مردم نیز هست. با اجرای سیستم هوشمند پارک حاشیه ای مشکلات پارک و پارکبانی حل خواهد شد. البته احتمال دارد مشکلاتی داشته باشیم ولی سعی مان بر این است که با بحث نظارتی مشکلات را کاهش دهیم، همچنین سیستم پارکبانی به شکل گذشته جمع آوری خواهد شد و کلا برای پارک های حاشیه ای سیستم یکپارچه هوشمند خواهیم داشت و مردم با نصب اپلیکیشن می توانند مکان پارک را خودشان تعیین کنند و پول را براساس تعرفه شورای شهر از طریق کارت بانکی و ارسال بارکد کارت پارک پرداخت نمایند. در سیستم جدید پارکبان کسانی هستند که دارای حقوق، مزایا و بیمه می باشند و از همه مهمتر صلاحیت اخلاقی آنها به تایید اداره آگاهی رسیده و دارای برگه تشخیص هویت باشند و کسانی که ذیصلاح نباشد اگر هم قبلا پارکبان بوده اند از سیستم حذف خواهند شد،از همه مهمتر حذف ارتباط پولی بین پارکبان و مردم می باشد و پارکبان ها در سیستم جدید حق ندارند پول نقد دریافت نمایند، بلکه شهروندان با ورود به لینکhttp://azarpark.com ودانلود اپیلیکشن از طریق پوز و دستگاه هندهیل مبلغ پارک را پرداخت خواهند نمود و نیم ساعت اول برای یک روز رایگان می باشد و برای هر منطفه کدی تعریف شده که مصوبه شورای شهر می باشد و اگر شکایتی از طریق مردم صورت پذیرد از طریق همان کد قابل پیگیری می باشد و قوانین بازدارنده ای نیز در نظر گرفته شده است،و سعی ما بر این است که در کمتر از 20 روز خط کشی های جدید، کد گذاری ها، آموزش پارکبان ها و نصب دستگاه های هندهیل انجام پذیرد و به زودی شاهد اجرای این طرح خواهیم بود.
دستور طرح تردد زوج و فرد خودروها از چه زمانی اجرایی خواهد  شد و، ویژگی این  طرح  چیست؟
طرح زود و فرد خودروها مصوبه شورای استان می باشد واز دوم شهریور ماه آغازمی شود، دو هفته ابتدایی به صورت آزمایشی و فرهنگ سازی می باشد وسپس اعمال قانون انجام  خواهد گرفت تا در روزهای آغازین مدارس در مهرماه شاهد کاهش حجم ترافیک وناهنجاریهای ترافیکی باشیم در اجرای این طرح  ، پلیس راهور، سازمان حمل و نقل و ترافیک و ارگان هایی که مرتبط هستند به نحو احسن ایفای نقش خواهند نمود . امیدواریم مردم نیز مثل همیشه همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند .
از اقدامات خود جهتفرهنگ سازی استفاده از حمل ونقل عمومی وپاک توضیح دهید
برپایی پویش سه شنبه های بدون خودرو با هدف ترویج استفاده از دوچرخه وحمل ونقل عمومی ، برپایی نمایشگاههای تخصصی ترافیک با همکاری کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان در مراکز مختلف کانون پرورش فکری ، برگزاری کلاسهای آموزش ترافیک در پارک ترافیکی لاله ، برگزاری کارگاههای ا»وزش مربیان ترافیکی برای ادارات ونهادهای مختلف ، آغاز پویش پیشنهاد من با هدف گفتگو با شهروندان واستفاده از در فضای مجازی ، آغاز هفته های یادآوری قوانین با همکاری پلیس راهور وتهیه فیلم از شهروندان قانون مدار وتکریم آنان و...
نظرتان در مورد اینکه ابتدا باید فرهنگ سازی صورت پذیرد سپس دستور العمل های  ترافیکی اجرایی شود چیست؟
 بنده همیشه مجموعه تحت مدیریت خود را به دو بخش امروز و آینده تقسیم می کنم، و این گونه نیست که امروز و زمان حال را رها کرده و فقط به فکر آینده باشیم یا برعکس زمان حال را در نظر بگیریم و آینده را رها کنیم، و باید در هر دو زمینه اقدامات انجام پذیرد، و این درست نیست که چون باید برای آینده فرهنگ سازی کنیم در زمان حال اجرا و اعمال قانون انجام نپذیرد، تمام تلاشمان بر این است که قبل از اجرای تمام بسته های ترافیکی ابتدا بحث فرهنگ سازی آن صورت پذیرد و در کنار آن اجرای قانون انجام پذیرد، برای ما بخش عمده وپراهمیت کار فرهنگ سازی ترافیکی است وسپس  بحث تجهیزات و سخت افزارهای ترافیکی چراکه اگر فرهنگ سازی به درستی صورت نپذیرد عملا اجرای قانون مفهومی ندارد. و باید اجرای قانون و دستورالعمل ها با فرهنگ سازی به صورت همزمان انجام پذیرد تا نتیجه معقولی داشته باشد.
 در باور عموم مردم اگر قانونی به درستی  جا  نیفتد نه تنها نتیجه نمی دهد بلکه نتیجه بر عکس خواهد بود نظرتان چیست؟
بنده اعتقاد راسخ به اجرای بی قید وشرط قوانین دارم چرا که برای بنده  مهم اجرای قانون و رضایت مردم می باشد در اجرای مصوبات ترافیکی آنچه که به نفع مردم، مصلحت و رضایت مردم می باشد دقیقا آن را انجام می دهیم تا شهروندان با مشکل مواجه نشوند.
بعضی مکان های پر ترافیک سطح شهر دارای تابلو راهنمایی و رانندگی نمی باشد، در عوض مکان هایی که  شاید  نیازی به بودن تابلو راهنمایی و رانندگی نباشد با تابلو علامت عبور با احتیاط رانندگی کنید می باشد، علت چیست؟
هر تابلویی که در سطح شهر نصب می شود باید از کمیته تجهیزات و تابلو مجوز داشته باشد که متشکل از کارشناسان ترافیکی سازمان حمل و نقل و ترافیک و پلیس راهور می باشد، بدون مصوبه این نهاد نصب هر نوع تابلویی ممنوع و خلاف قانون می باشد و هر تابلویی که از طریق سازمان حمل و نقل و ترافیک نصب می گردد و همگی بر اساس آیین نامه، دستورالعمل و مصوبات می باشد البته برخی تابلوهای غیر مجاز نیز در سطح شهر داریم که از چند ماه قبل اقدام به جمع آوری و سامان دهی چنین تابلوهایی نموده ایم، اگر در سطح شهر شهروندی تابلوهایی که بدون مجوز نصب شده اند مشاهده نماید از طریق آدرس کانال های فضای مجازی یا با هماهنگی سازمان ترافیک می توانند اطلاع رسانی نمایند تا در اولین فرصت نسبت به جمع آوری تابلوهای بدون مجوز اقدام گردد.
لطفا در مورد کنترل و نظارت بر مراکز معاینه فنی توضیح بفرمائید؟
قبلا این اختیارات در حوزه معاونت فنی حمل و نقل  ترافیک بود که اخیرا مجددا به سازمان حمل و نقل و ترافیک محول شده است. زمان اجرایی کار را افزایش داده ایم و نیز بحث ثبت نام اینترنتی که مردم بدون نوبت  می توانند مراجعه و کارهایشان را انجام دهند مجدد راه اندازی شده است ، مادر سطح شهر هفت مرکز معاینه فنی داریم که سه مرکز مستقیما مربوط به سازمان ترافیک می باشد وستاد مرکز معاینه فنی نیز در مرکز شماره یک مستقر واقع در شهرک امام می باشد ولی سایر مراکز به صورت خصوصی و شخصی اداره می شوند، منتها تحت نظارت سازمان ترافیک می باشند که ماهانه بازدید هایی از این مراکز صورت می پذیرد و به مشکلاتی که فی مابین این مراکز و مردم وجود دارد رسیدگی می شود.
نصب تایمر تابلو راهنمایی و رانندگی بر عهده سازمان ترافیک می باشد یا خیر، لطفا علت نصب یا عدم نصب تایمر را توضیح دهید؟
 بله از وظایف سازمان حمل و نقل و ترافیک می باشد با توجه به هوشمند سازی تقاطع های شهر ووجود سیستم STCATH خود به خود تایمر از چراغهای راهنمایی خذف میگردد چرا که نوبت دهی به شکل هوشمند وبا توجه به بار ترافیکی مسیرها تعیین می گردد ودرچنین تقاطع هایی امکان زماندهی با توجه به متغیر بودن امکان پذیر نیست در برخی مکانها محدود سیستم قدیمی موجود است که به مرور با نصب تجهیزات وهوشمند سازی حذف خواهد شد
نظارت بر پارکینگ ها بر عهده سازمان حمل و نقل و ترافیک می باشد چرا؟
قبلا بدین گونه نبود ولی از ابتدای امسال بر اساس مصوبه شورا و اخذ مجوز برای سازمان ترافیک نظارت بر پارکینگ ها بر اساس شرح وظائف بر عهده سازمان حمل و نقل و ترافیک می باشد، در هسته مرکزی شهر 12 عدد پارکینگ وجود دارد که با نظارت سازمان ترافیک به بخش خصوصی واگذار شده است که در صورت بروز مشکل بین مردم و این پارکینگ ها سازمان ترافیک ورود و وجود آن مشکل را بررسی می نماید، ولی کلیه سیستم های پارکینگ داری بر اساس شرح وظائف سازمان حمل و نقل و ترافیک و مصوبه شورای شهر باید از اتحادیه پارکینگ داران و سازمان حمل و نقل و ترافیک دارای مجوز باشند، همچنین امسال ورود کرده ایم تمامی پارکینگ ها که مردم وسیله نقلیه خود را در آنجا قرار می دهند باید از لحاظ ایمنی دارای امنیت کامل باشند و فرد مستقر در پارکینگ از طریق مراجع ذیصلاح احراز هویت و تعیین صلاحیت شده باشد و مکان هایی که دارای عدم مجوز یا محل مسکونی می باشد که به پارکینگ تبدیل شده است باید از سازمان ترافیک اخذ مجوز نمایند و هرگونه بی احتیاطی و زیان به خودرو مستقر در پارکینگ بر عهده مدیریت آن پارکینگ می باشد.  
اگر صحبت خاصی به ذهنتان می رسد که قابل ذکر می باشد لطفا بفرمائید؟
هر تصمیمی که در سازمان ترافیک اجرا می گردد، تنها تصمیم بنده نمی باشد بلکه برگرفته از مصوبه شورای ترافیک و کمیته های مربوطه است که همگی علمی و به نفع شهر وشهروندان می باشد ، ما به عنوان متولیان این امرتلاش داریم رسالت و وظیفه خود را به درستی انجام دهیم و از مردم هم خواهشمندم در این راه همراهی و همکاری لازم را نمایند، چه بسا مصوبه ای یک ماه پس از اجرا نتیجه معقول و خوبی خواهد داشت به عنوان مثال: محور دروازه تهران،اهر چقدر دارای بار ترافیکی شدیدی بود؟، بنده با سامان دهی و اختصاص مکان برای رانندگان در زیر پل کابلی مشکل ترافیکی این منطقه را حل نمودم، حدودا 180 خودرو در زیر پل کابلی جهت حمل و نقل برون شهری مستقر هستند و به عینه شاهدیم، اجرای این طرح تا چه اندازه به نفع مردم و عموم بوده است. مهمترین وظیفه سازمان ترافیک در نظر گرفتن رفاه و رضایت مردم با اجرای مصوبات قانونی می باشد و اینکه با بهره گیری از تکنولوژی های نوین روز مشکلات ترافیکی را حل و فصل نمائیم.    
 
 

 
 
 


سازمان ترافیک