امروز
چهارشنبه
مهر 1398
24
قمری:17 صفر 1441

میلادی:16 اکتبر 2019
 
تاریخ : چهارشنبه 10 مهر 1398     |     کد : 1998

طرح كاهش چيست؟

طرح ترافیکی «مناطق کم انتشار» (Low emission zone) که از آن در ایران به‌عنوان طرح کاهش( ال ای زد) یاد می‌شود

طرح كاهش چيست؟ آلودگی هوای پایتخت که به گفته کارشناسان محیط‌زیست بالغ بر 75 درصد منشأ متحرک دارد و خودرو و موتورسیکلت‌ها نقش بسیار آلاینده‌ای در وضعیت هوای تهران دارند سبب شده طرح‌های کارشناسی و مطالعه شده‌ای برای محدودیت تردد خودروهای آلاینده در شهر اجرایی شود، طرح ترافیکی «مناطق کم انتشار» (Low emission zone) که از آن در ایران به‌عنوان طرح کاهش( ال ای زد) یاد می‌شود اکنون در مناطقی از 13 کشور عضو اتحادیه اروپا اجرا می‌شود و براساس آمار رسمی اجرای آن در 225 منطقه از محدوده اتحادیه اروپا ازجمله «اکوپست» شهر میلان و مناطقی از لندن موفقیت‌آمیز بوده است.

منظور از مناطق کم انتشار نواحی جغرافیایی است که معمولا بار ترافیکی سنگینی دارند و میزان آلودگی هوای بالاتری نسبت به دیگر مناطق شهر دارد که بنابراین طرح دسترسی بخشی از خودروها به دلایل زیست‌محیطی به آن‌ها محدود و ممنوع می‌شود و در صورت عدم رعایت سطح‌های تعیین‌شده مجاز، برای ورود به محدوده کم انتشار، جریمه‌های سنگین در انتظار رانندگان متخلف خواهد بود. برنامه‌ریزی و مطالعات طرح کاهش از سال 1392 در تهران و با نگاهی به تجربیات موفق دنیا آغاز شد. مصوبات متعددی در شورای ترافیک تهران و شورای عالی هماهنگی کلان‌شهرها در وزارت کشور و دولت برای طرح کاهش گذرانده شد. بر اساس این مصوبات، منطقه زوج و فرد فعلی به‌عنوان محدوده کاهش تهران تعیین شد و از مهرماه 1395 ورود خودروهای بدون معاینه فنی به این محدوده ممنوع و مشمول جریمه اعلام شد. محدوده اجرای طرح کاهش شهر تهران کاملاً منطبق با مرزهای طرح زوج یا فرد است. در فاز اول این طرح وضعیت معاینه فنی خودروها در محدوده طرح کاهش توسط دوربین‌های پلاک‌خوان بررسی می‌شود و درصورتی‌که خودرویی فاقد برگه معاینه فنی باشد روزانه 50 هزار تومان جریمه می‌شود.
در فاز دوم این طرح که از ابتدای آبان ماه 97 آغازشده کنترل معاینه فنی خودروها توسط دوربین‌های نظارتی کل سطح شهر تهران انجام می‌شود. آمارها نشان می‌دهد طی دوسال اجرای طرح کاهش در شهر تهران بیش از 6 هزار خودروی آلاینده از طریق مراجعه به مراکز معاینه فنی شناسایی و رفع آلایندگی شده‌اند. بر اساس آمار ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران از ابتدای آبان ماه سال 95 تا ابتدای بهمن‌ماه سال 97، 3 میلیون و 685 هزار و 918 دستگاه خودرو برای دریافت معاینه فنی با مراکز شهر تهران مراجعه کرده‌اند که از این تعداد 25 درصد به دلیل آلایندگی گازهای خروجی، 11 درصد تست ترمز، 9 درصد عیوب ظاهری و 7 درصد هم‌راستایی مردود شده‌اند.
اولین هدف از اجرای طرح ترافیک جدید پاک نگه‌داشتن محدوده مرکزی شهر به‌واسطه کاهش تردد و دومین هدف کاهش میزان ترافیک به‌واسطه منع ورود نیمی از خودروهای آلاینده به محدوده طرح ترافیک است.
مهم‌ترین اقدامات و آثار اجرای فاز دوم طرح کاهش
  •  افزایش 20 درصدی مراجعات به مراکز معاینه فنی در سال 97 نسبت به مدت مشابه در سال 96؛
  •  کاهش 33 درصدی خودروهای فاقد معاینه فنی (بر اساس آمارهای استخراج شده از دوربین‌های ثبت تخلف معاینه فنی)؛
  •  با اجراي طرح كاهش (کنترل آلودگی هوای شهر)، تردد کلیه ناوگان باری در سطح شهر منوط به داشتن «بار برگ» و به پيروي از آن، گواهی معاینه فنی معتبر از مراکز معاینه فنی شد. در اين طرح کلیه خودروهای باری تحت نظارت و در ارتباط با بخش‌های مختلف
  •  شهرداری تهران از جمله معاونت خدمات شهری (حمل و پسماند) و معاونت فنی عمرانی شهرداري تهران و نيز كليه خودروهاي پخش مواد غذايي و دارويي، موظف به اخذ «بار برگ» هستند؛
  •  ممنوعيت عبور كليه خودروهاي باري كه مقصد نهايي مندرج در بارنامه آن‌ها شهر تهران نيست؛
  •  عدم صدور بارنامه براي ناوگان فرسوده باري با مبدأ يا مقصد شهر تهران توسط سازمان راهداري؛
  •  ممنوعيت تردد كليه خودروهاي ديزلي در شهر تهران در ايام اضطرار به استثناي کامیون‌های حمل سوخت و مواد غذايي فاسد شدني به تشخيص كميته اضطرار آلودگي هوا؛
  •  بازرسي سرزده پليس راهور با همكاري ستاد معاينه فني براي بررسي وضعيت معاينه فنيِ 2500 خودروي باري در فصل پاييز؛
  •  ممنوعيت تردد اتوبوس‌های دودزا در سطح شهر (انتقال 4 درصد از اتوبوس‌های دودزا به پاركينگ)


سازمان ترافیک