امروز
پنجشنبه
مرداد 1401
27
قمری:20 محرم 1444

میلادی:18 اوت 2022
 
تاریخ : يکشنبه 9 مرداد 1401     |     کد : 2998

ترجمه اختصاصی شهریار؛

کاوشی در متروی سیدنی: یک شبکه متروی کاملاً جدید و خودران

سیدنی با بیش از ۵ میلیون نفر جمعیت از پرجمعیت‌ترین و در عین حال وسیع‌ترین شهرهای استرالیاست. این شرایط (جمعیت زیاد + فواصل طولانی) همراه با توپوگرافی متنوع، توسعه یک سیستم حمل و نقل عمومی پایدار را برای این شهر دشوار و پرهزینه می‌کند.

شهریار تبریز / رضا عالش‌زاده: متروی سیدنی بزرگترین پروژه حمل و نقل عمومی استرالیا است. این مترو که خدمات آن در ماه می ۲۰۱۹ در شمال غربی شهر شروع شد، در سال ۲۰۲۴ به منطقه تجاری مرکزی سیدنی و فراتر از آن به منطقه بنک‌استون گسترش خواهد یافت.

در واقع تا سال ۲۰۲۴، سیدنی دارای ۳۱ ایستگاه راه‌آهن مترو و یک سیستم راه آهن مستقل به طول ۶۶ کیلومتر خواهد بود و هر دو دقیقه یکبار در هر جهت در مرکز شهر سیدنی دسترسی به مترو وجود خواهد داشت.

مهم ترین شعار طراحان و سازندگان این خط بزرگ مترو، خودکار بودن آن است اما پروژه ایجاد اولین راه‌آهن کاملاً خودکار استرالیا پر از چالش‌های فنی چشمگیر است: ساخت پل، تونل‌سازی گسترده و ادغام یک ایستگاه متروی زیرزمینی در زیر ایستگاه مرکزی شهر بدون ایجاد وقفه در عملیات ایستگاه قبلی- زیرا روزانه بیش از ۲۵۰۰۰۰ مسافر را جابه‌جا می‌کند.

https://blog.tkelevator.com/wp/wp-content/uploads/2021/10/Sydney_Metro_Tunnel_1.jpeg

برای حصول بیشتر میزان ایمنی، همه ایستگاه‌های مترو به اصطلاح خودکار «درهای ‌نمایش پلتفرم» یا درهای دوتایی در کناره‌های سکوها دارند تا دسترسی به مسیرهای باز را مسدود کنند. قطارهای بدون راننده روشنایی LED، پیام‌گیرهای اضطراری، دوربین‌های مداربسته و بسیاری از فناوری‌های نوین در این خطوط تعبیه می‌شوند و اطلاعات سفر در کوتاهترین زمان ممکن در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

پروژه کلی از چندین پروژه فرعی پیشگامانه تشکیل شده است، مانند ساخت تونل‌هایی که در نوع خود چشمگیر هستند. یکی از پروژه‌های فرعی پیشرفته ساخت پل مترو سیدنی است. یک پل راه آهن کابلی ۲۷۰ متری که اولین پل کابلی استرالیا است که به شکل منحنی ساخته شده است. این پروژه به عنوان پروژه سال و بهترین پروژه جهانی برای بخش راه آهن توسط  مجله جهانی اخبار مهندسی مستقر در ایالات متحده انتخاب شد.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b3/SydneyMetro29.jpg/1024px-SydneyMetro29.jpg

تونل‌های دوقلو مترو تا عمق ۴۰ متری می‌رسند و بیش از ۱۵ کیلومتر از چتس‌وود تا ماریک‌ویل امتداد دارند و در این فرآیند از شهر شلوغ و بندر سیدنی عبور می‌کنند. ماشین‌های حفاری تونل را حفاری می‌کنند و حتی دیوارهای تونل از پیش ساخته را نصب می‌کنند و یک تونل تکمیل‌شده را پشت سر می‌گذارند. متروی سیدنی مصمم است از طریق ایستگاه‌ها و قطارهای ۱۰۰ درصد قابل دسترسی برای ویلچر، دسترسی راحت همه افراد را تضمین کند.

این شبکه در حال حاضر با ۲۲ قطار ۶ واگنی، که چندین واحد الکتریکی کاملاً خودکار هستند، کار می‌کند. هر قطار تک‌طبقه دارای دو قسمت اختصاصی برای کالسکه، چمدان و دوچرخه است و هیچ دری داخلی بین واگن‌ها وجود ندارد. این قطارها در پیکربندی ۶ واگنی دارای ظرفیت ۳۷۸ نفر با ظرفیت کل ۱۱۰۰ نفر هستند و البته تمام این خدمات به صورت خودران انجام می‌پذیرد.


PDF چاپ چاپ