امروز
سه شنبه
آذر 1397
20
قمری:04 ربيع الثاني 1440

میلادی:11 دسامبر 2018
 
تاریخ : دوشنبه 26 بهمن 1394     |     کد : 923

نحوه عملکرد آینه‌های الکتروکرومیک

آینه ای که در هنگام رانندگی درشب خیلی کمک می کند

این آینه‌ها از دو سطح شیشه‌ای تشکیل شده‌اند. در فضای میانی این دو سطح شیشه‌ای، یک ژل الکتروکرومیک به کار رفته است که در واقع نقش اصلی بر عهده این ژل است. همان طورکه از نام الکتروکرومیک مشخص است، این کلمه به معنای تغییر رنگ با تغییر شدت جریان الکتریسیته است. بدین صورت که با تغییر شدت جریان الکتریسیته رنگ ژل تغییر پیدا می‌کند. سطح رو و پشت آینه از یک حسگر حساس به نور استفاده شده است. حسگر عقب، نور محیط بیرون را از شیشه جلو دریافت می‌کند و به نسبت شدت نور، با استفاده از کم و زیاد کردن شدت جریان الکتریسیته، رنگ ژل را تیره یا روشن می‌کند. حسگر جلوی آینه نیز وقتی  که نور با شدت زیاد، مانند اوقاتی که نور خورشید یا نور چراغ اتومبیل‌های پشتی به آینه می‌تابد، شدت جریان الکتریسیته را تغییر می‌دهد و سبب تیره شدن رنگ آینه می‌شود .
در حقیقت موضوعی که باعث آزار چشم رانندگان می‌شود، بازتاب نور چراغ خودروی پشت سر از طریق آینه جلو است. حال اگر مکانیسمی وجود داشته باشد که طی آن بتوان بازتاب نور را خنثی یا تضعیف کرد مشکل تا حدودی حل می‌شود. اساس کار آینه‌های الکتروکرومیک به گونه‌ای است که وقتی نور با شدت به آینه می‌تابد، رنگ آینه به صورت اتوماتیک تیره می‌شود. همانطور که می‌دانید رنگ تیره جاذب نور است و آن را کمتر بازتاب می‌دهد. در اینجا هم تیره شدن رنگ آینه باعث ضعیف شدن بازتاب نور می‌شود و در نتیجه چشم راننده از نور



جواد  تقی‌زاده
نوشته شده در   دوشنبه 26 بهمن 1394  ساعت  10:33   توسط   جواد تقی‌زاده    تعداد بازدید  971
ویرایش شده در *** ساعت -- توسط
PDF چاپ بازگشت
نظرات شما :